Leren lezen op de basisschool
Op de basisschool leren kinderen lezen. Het is heel belangrijk dat kinderen leren lezen. Lezen is een voorwaarde om op school succesvol te kunnen zijn. Daarnaast is het ook belangrijk om later in de maatschappij te kunnen lezen: de maatschappij vraagt van mensen dat zij kunnen lezen. Als mensen niet kunnen lezen worden zij vaak begrensd in hun mogelijkheden.
Het leren lezen gebeurt in fases. Om goed te leren lezen zal een kind elke fase moeten doorlopen. Het ene kind is sneller toe aan de volgende fase dan een ander kind. Het kan echter wel problemen geven wanneer een kind te lang in een fase blijft hangen. Er kan dan een probleem met lezen zijn. Hoe vroeger er op het probleem wordt ingespeeld, hoe beter het vaak kan worden opgelost.
Letters herkennen
In groep 1 en 2 wordt er vaak een begin gemaakt met het herkennen van letters. Vaak gebeurt dit op een speelse manier met bijvoorbeeld een lettertafel. Er wordt dan een tafel ingericht voor dingen die beginnen met een bepaalde letter. De kleuters mogen dan van thuis voorwerpen meenemen die beginnen met de letter.
Aanvankelijk lezen
In groep 3 wordt doorgegaan met het herkennen van de letters. Ook samengestelde letters zoals ‘oe’, ‘ui’ en ‘au’ komen aan bod. In totaal worden de 34 grafemen (letterklanken) bij de leerlingen geïntroduceerd.
De kinderen leren ook te ‘hakken’ en te ‘plakken’ waardoor zij woorden kunnen leren lezen. Deze woorden worden weer in een zin gezet en op deze manier leert een kind korte, eenvoudige verhaaltjes te lezen.
Begrijpend lezen
Als de kinderen eenmaal woorden en zinnen kunnen lezen, wordt er geoefend in het begrijpend lezen. Vanaf groep 4 leren de kinderen om wat sneller te lezen waardoor de tekst begrijpelijker wordt.
Boekjes
Bij elke fase van het lezen horen ook verhaaltjes met verschillende moeilijkheidsgraden. Om bij de juiste fase, het juiste boekje te kiezen kan men gebruik maken van het AVI-systeem. Aan de hand van het AVI-niveau van het kind kan er op niveau een boekje uitgekozen worden.
Leesproblemen
Sommige kinderen kunnen leesproblemen krijgen. Kinderen kunnen te lang blijven spellen (‘hakken’ en ‘plakken’) of kinderen gaan radend, gokkend lezen. Het is van belang dat deze leesproblemen in een vroeg stadium worden herkend, zodat het probleem op de juiste wijze aangepakt kan worden.